Finansiering av sociala medier

2018-08-21

Annonsintäkter är det som finansierar de sociala plattformarna

I den nya boken Custodians of the Internet – platforms, content moderation, and the hidden decisions that shape social media som har skrivits av Tarleton Gillespie, så diskuterar författaren kring modereringen av det som sker på dessa plattformar.

Men, han diskuterar även andra saker som styr det som sker på dessa plattformar, däribland att de allra flesta sociala plattformar är beroende av annonsintäkter. Dessa annonsintäkter påverkar också plattformarnas design och vissa policyrelaterade beslut. Det stannar inte där, utan plattformarna har nu upptäckt att  där finns ännu mer pengar att hämta genom att samla in och analysera användarnas data, helt enkelt handlar det om vad vi publicerar, profilerna som vi bygger upp, vad vi söker efter och våra preferenser, vilket blir tydligt för dem i samband med vår så kallade ”social graph”, vilket är något som utvecklas i samband med vårt deltagande tillsammans med andra användare.

De data som vi mer eller mindre lämnar ifrån oss gratis används sedan för att skapa riktade annonser som sedan kan säljas till kunderna eller till olika så kallade data brokers. Således kan vi dra den slutsatsen att de sociala medierna är fokuserade på att samla in en massa data om användarna och att sedan behålla den här informationen. Dessutom fungerar det som så att de sociala plattformarna numera kan samla in ännu mer data om oss genom att följa oss både på och utanför dessa plattformar, men det används även för att locka fler att komma in till de olika plattformarna (Gillespie.2018:19).