2018-06-06

Propaganda som skapats av datorer

Propaganda i sig är inte något nytt, det som är det nya är att det nu handlar om propaganda som skapats av datorer och där syftet är att sprida information som stödjer en specifik ideologi.

Vad är syftet?

Syftet enligt forskare vid Oxford Internet Institute är att använda sig av information och kommunikationsteknologier för att manipulera vår uppfattning, påverka kognitionen och dessutom försöka påverka vårt beteende. Hur görs då det här? Jo, det görs genom att de använder sig av så kallade social bots, vilket handlar om program som har definierats av en specifik datorbaserad algoritm, som producerar personligheter och innehåll i sociala medier som liknar riktiga människor. För att det här ska fungera så har de fått genomgå ett test som heter Turing test, som utvecklats av Alan Turing.

Turing test

Ett Turing test bedömer om datorn / maskinen har förmågan att kommunicera via text på en nivå som motsvarar en verklig människa. På det här sättet så går det inte för oss människor att se skillnad mellan riktiga konton och artificiellt genererade konton i sociala medier.

Vilka problem finns med social bots?

Phil Howard, som är professor och leder the Computational Propaganda Project påpekar att farorna med social bots är att de kan användas av politiska aktörer för olika typer av kampanjer, men det kan även missbrukas av olika transnationella aktörer i samband med så kallade påverkansoperationer. De kan även användas av auktoritära ledare för att på hemmaplan skapa social och politisk kontroll. Dessutom visar det sig att dessa social bots kan  användas för att sprida falska information till en på förhand definierad målgrupp, vilket bidrar till att vi ser alltmer av desinformation och direkt felaktig information som sprids via bots inne på olika former av mainstream media (Watts.2018:89-90).

Här kan ni läsa mer om hat, extremism och propaganda i digitala miljöer!