2018-11-17

algoritmerna i sociala medier

algoritmerna i sociala medier

 

NYA OCH INTRESSANTA FORSKNINGSRESULTAT OM ALGORITMERNA I SOCIAL MEDIER!

Pew Research Center har nyligen släppt en ny rapport där fokus har varit på om algoritmerna i sociala medier fungerar.

I rapporten framkommer det bland annat att 71% säger sig ha påträffat innehåll som gör dem arga och 25% säger att det händer ofta.

21% säger att de ofta har påträffat innehåll som får dem att känna sig mer connectade. 44% däremot säger att de har påträffat innehåll som är underhållande.

54% av de som svarat på undersökningen säger att det är ungefär 50 / 50 vad gäller personer som de träffat på som mobbar i relation till personer som är snälla och hjälpsamma.

21% av de svarande säger sig uppleva mer elakhet, medan 24% av de svarande uppger att du upplevt mer vänlighet.

63% av de svarande säger att det är ungefär 50 / 50 vad gäller personer som försöker luras eller presentera vilseledande information. 18% säger rakt ut att de upplever en spridning av information som inte är sakligt eller rättvisande.

Pew Research nämner också att 74% av de svarande anser att det som postas i sociala medier inte speglar hur samhället verkligen ser ut. Däremot är det 25% som säger att det som postas i sociala medier speglar hur samhället fungerar.

Vad gäller frågan om hur plattformarna använder vår personliga information, så svarar 52% att de tycker användningen av vår information är helt okej, medan 47% anser att användningen INTE är okej. 21% däremot svarar att det är inte det minsta acceptabelt och 11 % svarar att användningen är väldigt acceptabel.

Något annat som är tydligt är att 37% av Afro-Americans anser det som postas i sociala medier speglar samhället och 35% av Hispanics svarar likadant. Bland vita är det däremot bara 20% som svarar att det som postas i sociala medier speglar samhället. Bland de som är 18-29 år, så är det 35% som anses att det som postas i sociala medier speglar samhället. Tittar vi däremot bland de som är 65+ så anser bara 19% att det som postas speglar samhället.

Källa: ADWEEK